Uszkodzenia nerwu udowego

Nerw udowy składa się z włókien pochodzących z nerwów rdzeniowych L2-L4 będąc tym samym największym nerwem splotu lędźwiowego. Na całym przebiegu nerwu wyróżnia się 4 główne części: lędźwiową, biodrową, pachwinową oraz udową.

Zakres unerwienia za pośrednictwem nerwu udowego

1. ruchowo:
    • mięsień biodrowo-lędźwiowy
    • mięsień krawiecki
    • mięsień czworogłowy uda
  2. czuciowo
    • skóra przedniej powierzchni uda
    • wewnętrzna strona podudzia
    • wewnętrzna strona stopy

Przyczyny uszkodzenia nerwu udowego

Do uszkodzeń nerwu udowego może dojść na skutek z pozoru błahych zranień poprzez złamania miednicy, zwichnięcia stawu biodrowego, wypadnięcie krążka międzykręgowego powodującego ucisk na korzenie nerwowe aż po guzy rozwijające się w obrębie miednicy.

Obraz kliniczny

Objawy związane z uszkodzeniem nerwu udowego to przede wszystkim  osłabienie zginania uda oraz osłabienie wyprostu stawu kolanowego co w znacznym stopniu utrudnia nie tylko wchodzenie po schodach ale w ogóle poruszanie się. W obrazie klinicznym dominują objawy związane z uszkodzeniem mięśnia czworogłowego uda. Dochodzi do upośledzenia czucia na przedniej powierzchni uda a także na wewnętrznej stronie podudzia i stopy.

Postępowanie rehabilitacyjne

Bardzo ważna jest indywidualna, systematyczna rehabilitacja. Zabiegi fizykoterapeutyczne, ćwiczenia sa niezbędne aby wspomagać funkcje mięśniowe. W celu poprawy chodu stosuje się unieruchomienie  kończyny w stawie kolanowym.

nerw splotu lędźwiowego splot kędźwiowy promieniowanie do przedniej strony nogi ból przedniej części uda ból promieniujący osłabienie wyprostu w stawie kolanowym