Uszkodzenie nerwu łokciowego

Nerw  łokciowy związany jest z pęczkiem dolnym splotu szyjnego (C8-Th1). Jest także najczęściej uszkadzanym nerwem.

Zakres unerwienia

1. Ruchowy
    • mięsień łokciowy nadgarstka
    • mięsień głęboki palca IV i V
    • mięsień dłoniowy krótki
    • mięsień odwodziciel palca małego
    • mięsień przeciwstawia cz palca małego
    • mięsień zginacz palca małego
    • mięśnie międzykostne
    • mięsień zginacz krótki kciuka
    • mięśnie glistowate III I IV
  2. Czuciowy
    • strona przyśrodkowa łokciowej części palca III, palce IV i V
    • strona dłoniowa przyśrodkowej części palca IV i palec V

Obraz kliniczny

Uszkodzeniu nerwu łokciowego towarzyszą takie objawy jak osłabione zginanie i przywodzenie nadgarstka, upośledzone zgięcie palców IV i V, porażenie odwodzenia i przywodzenia palca małego, palców oraz kciuka. Uszkodzone tkanki skutkują szponiastym ustawieniem rąk. Jest to zarazem najbardziej rozpoznawalny objaw.

Diagnostyka i postępowanie

Podstawową metodą diagnostyczną jest tak naprawdę wywiad oraz badanie neurologiczne w oparciu o istniejące objawy. Ponadto aby określić a zarazem potwierdzić stopień uszkodzenia nerwu wykonuje się elektromiografię

Uszkodzenia nerwu łokciowego w większości przypadków leczy sie zachowawczo. Bardzo dużą rolę odgrywa rehabilitacja, która powinna być prowadzona wileokirunkowo. W większości wypadków wykonuje się:

• ćwiczenia bierne
  • ćwiczenia czynne
  • masaż
  • suplementacja witaminowa wspomagająca proces regeneracji newrów

uszkodzenie nerwu łokciowego ręka szponiasta ograniczenie ruchomości dłoni osłabione zginanie nadgarstka osłabione przywodzenie nadgarstka