Uszkodzenie nerwu pośrodkowego

Nerw pośrodkowy należy do splotu szyjnego (C5-Th1). Powstaje on z połączenia korzenia bocznego pochodzącego z pęczka bocznego splotu ramiennego oraz korzenia przyśrodkowego pochodzącego z pęczka przyśrodkowego splotu ramiennego.

Zakres unerwienia

1. Włókna ruchowe nerwu pośrodkowego
    • miesień nawrotny obły
    • mięsień zginacz promieniowy nadgarstka
    • miesień powierzchowny palców
    • mięsień dłoniowy długi
    • mięsień zginacz długi kciuka
    • mięsień nawrotny czworoboczny
    • mięsień przeciwstawiacz kciuka
    • mięsień odwodziciel krótki kciuka
    • ięsień zginacz krótki kciuka
    • mięśnie glistowate palca I i II
  2. Włókna czuciowe nerwu pośrodkowego
    • część dłoniowa kciuka, pierwszego, drugiego paca
    • połowa palca trzeciego od strony promieniowej

Objawy uszkodzenia nerwu pośrodkowego

Najbardziej charakterystycznym objawem jest tzw. „ręka błogosławiąca” bądź „ręka do przysięgi”. Na skutek porażenia zginaczy przy próbie zaciśnięcia dłoni 3 pierwsze palce od strony promieniowej pozostają w wyproście.  Ponadto dochodzi do upośledzenia funkcji odwodzenia i zginania kciuka jak również zginania palców  w stawach międzypaliczkowych bliższych.  Niemożliwe jest także wykonanie ruchu nawracania i odwracania ręki w jego pełnym zakresie.
Objawom tym towarzyszy także upośledzenie czucia na obszarze zaopatrywanym przez nerw pośrodkowy. Dodatkowo mogą wystąpić parestezje bądź też zaburzenia troficzne skóry i paznokci.

Przyczyny uszkodzenia nerwu pośrodkowego

Wśród najczęściej spotykanych przyczyn porażenia nerwu pośrodkowego zalicza się:

• złamanie trzonu kości ramiennej
  • ucisk spowodowany przez opaskę elastyczną, czy też głowę śpiącego partnera
  • nadkłykciowe złamanie kości ramiennej typu wyprostnego
  • złamania obwodowej części przedramienia
  • uszkodzenia okolicy nadgarstka skutkujące powstaniem min. Zespołu cieśni nadgarstka.

Jak rozpoznać uszkodzenie nerwu pośrodkowego?

W tym celu zdecydowanie wystarczy podstawowe badanie neurologiczne oceniające funkcje mięsni unerwianych przez nerw pośrodkowy. Dodatkowo można wykonać badanie elektromiograficzne wykazujące nieprawidłowości typowe dla takiego uszkodzenia.

Leczenie oraz proces usprawniający

Nadrzędnym celem jest przywrócenie utraconych funkcji oraz dążenie do odzyskania pełnej sprawności pacjenta. Sporadycznie wykonuje się drobne zabiegi chirurgiczne mające na celu odbarczenie uszkodzonego nerwu.

porażenie nerwu pośrodkowego uszkodzenie nerwu pośrodkowego ręka błogosławiąca ręka do przysięgi porażenie zginaczy reki parestezje