Uszkodzenie obrąbka stawowego typu SLAP

Jest to oderwanie górnej części obrąbka stawowego, któremu w większości przypadków towarzyszy uszkodzenie przyczepu ścięgna głowy długiej mięśnia dwugłowego ramienia.

Podział uszkodzenia

1. Dochodzi do zwyrodnienia obrąbka stawowego bez cech niestabilności.
  2. Dochodzi do oderwania górnej części obrąbka od panewki stawowej. Jest to najczęstszy typ uszkodzenia.
  3. Uszkodzenie typu „rączki od wiadra” – fragmentarycznie obrąbek jak i mięśnie utrzymują kontakt z panewką.
  4. Pęknięcie typu „rączki od wiadra” – uszkodzeniu poza obrąbkiem ulega także mięsień dwugłowy, który po oderwaniu może wraz obrąbkiem przemieścić się do stawu.

Uszkodzenie to może powstać na skutek wielokrotnie powtarzanych, błędnych czynności bądź też urazu stąd grupą u której uraz ten dominuje są sportowcy.

• ból barku szczególnie podczas unoszenia rąk nad głowę
  • przeskakiwanie, trzaskanie, blokowanie
  • ból podczas leżenia na boku
  • silny ból podczas wykonywania ruchu rotacji zewnętrznej połączonej z odwiedzeniem
  • występowanie dodatkowych uszkodzeń tj. niestabilność stawu czy też rozerwanie pierścienia rotatorów

Postępowanie jest uzależnione od stopnia uszkodzenia stawu ramiennego. Chodzi głównie o to w jakim stanie jest obrąbek stawowy jak i mięsień dwugłowy. Istotne jest czy doszło do oderwania  ścięgna. Uszkodzenie typu 1 oraz 3 nie wymagają szycia a polegają jedynie na bardzo dokładnym czyszczeniu. W przypadku typu 2 konieczne jest artroskopowe  zszycie uszkodzonych struktur natomiast typ 4 wymaga szycia zarówno mięśnia dwugłowego jak i obrąbka stawowego.
Program rehabilitacyjny jest zależny od typu uszkodzenia, zastosowanej metody leczniczej a także ewentualnych powikłań.

staw ramienny uszkodzenie stawu ramienengo zerwanie ścięgna mięśnia dwugłowego ramienia oderwanie obrąbka stawowego uszkodzenie typu rączki od wiadra