Złamanie guzka większego kości ramiennej

Ze względu na budowę bliższego końca kości ramiennej złamania guzka większego często towarzyszą zwichnięciom stawu ramiennego oraz złamaniom szyjki chirurgicznej. Do urazu może dojść zarówno na skutek mechanizmu bezpośredniego jak i pośredniego w tym także złamanie awulsyjne .

Jak dochodzi do powstania urazu?

• na skutek urazu bezpośredniego w wyniku którego powstaje złamanie wieloodłamowe
  • na skutek oderwania guzka większego od kości ramiennej w wyniku gwałtownego napięcia mięśni
  • na skutek odbicia przez wyrostek barkowy w trakcie wykonywania ruchu odwiedzenia ramienia
  • jako uraz współtowarzyszący złamaniom szyjki chirurgicznej i anatomicznej

Objawy

W początkowym etapie pojawiają się duże dolegliwości bólowe, które w znaczny sposób nasilają się w momencie ucisku na okolicę guzka większego. Następnie dochodzi do ograniczenia bądź całkowitego uniemożliwienia wykonania ruchu odwodzenia szczególnie gdy przekracza on kąt 70 stopni.

Leczenie

Leczenie w pełni uzależnione jest od wielkości przemieszczenia odłamów kostnych.

1. Brak przemieszenia – w pierwszej kolejności zakłada się opatrunek gipsowy Desaulta na okres około 2-3 tygodni. Osoby w podeszłym wieku ze względu na występowanie zmian zwyrodnieniowych a także możliwości wystąpienia sztywności w obrębie stawu ramiennego zakłada się ortezę dzięki której rehabilitację będzie można rozpocząć bezpośrednio po ustąpieniu dolegliwości bólowych.
  2. Małe przemieszczenie – w większości przypadków przemieszczenie ma kierunek przednio-tylny. Leczenie zachowawcze polega na założeniu opatrunku gipsowego tak aby kończyna była ustawiona w odwiedzeniu 90 stopni, zgięciu 40 stopni oraz rotacji zewnętrznej 50-60 stopni. Opatrunek gipsowy należy zdjąć dopiero po okresie 4-5 tygodni.
  3. Duże przemieszczenie – zawsze wymaga leczenia operacyjnego polegającego na zespoleniu guzka większego .

Bez względu na rodzaj uszkodzenia po okresie leczenia zachowawczego bądź chirurgicznego konieczne jest wprowadzenie rehabilitacji pozwalającej na przywrócenie utraconych funkcji w obrębie bliższego końca kości ramiennej oraz stawu ramiennego.

guzek większy guzek większy kości ramiennej złamammie guzka większego kości ramiennej ból przy odowdzeniu kończyny brak ruchu odowdzenia ręki unieruchomienie kończyny górnej