Złamania części dalszej kości ramiennej

Dochodzi do nich zarówno na skutek upadku na staw łokciowy (mechanizm bezpośredni) jak również oderwania przyczepów mięśniowych (mechanizm pośredni). Złamaniom tym często towarzyszą powikłania w postaci uszkodzenia nerwu łokciowego oraz okolicznych tkanek miękkich.

Podział złamań

• nadkłykciowe zgięciowe oraz wyprostne
  • przezkłykciowe
  • międzykłykciowe
  • kłykci bocznego oraz przyśrodkowego
  • nadkłykci bocznego oraz przyśrodkowego
  • stawowe bloczka oraz główki kości ramiennej
  • złuszczenia nasady

• dolegliwości bólowe
  • obrzęk
  • zaczerwienienie
  • ograniczenie ruchomości

Każdorazowo w przypadku oceny złamania należy zwrócić uwagę na stan ukrwienia kończyny górnej zwracając uwagę na następujące parametry:

• tętno na tętnicy promieniowej
  • barwę
  • ciepłotę skóry
  • zakres ruchu palców
  • unerwienie dłoni oraz palców

Diagnostykę należy uzupełnić o zdjęcie RTG w projekcji a-p oraz bocznej.

1. Leczenie nieoperacyjne – dotyczy złamań pozastawowych oraz nieprzemieszczonych. Stabilizację złamania zapewnia ramienny opatrunek gipsowy założony na okres około 3-4 tygodni. Ważnym aspektem jest jak najszybsze rozpoczęcie rehabilitacji. Należy jednak pamiętać aby w początkowym okresie wyeliminować ruch bierny w stawie łokciowym oraz masaże.
  2. Leczenie chirurgiczne  - dotyczy złamań otwartych, przez stawowych, przemieszczonych oraz tych w wyniku których doszło do uszkodzenia w obrębie nerwów i naczyń krwionośnych. Leczenie operacyjne polega na nastawieniu odłamów kostnych z następowym ich prawidłowym zespoleniem. Bardzo często dochodzi do powstania niestabilności stawu, zwyrodnienia stawu łokciowego czy też ograniczenia ruchomości ściśle powiązanych z dolegliwościami bólowymi. Aby zminimalizować ryzyko wspomnianych powikłań należy niezwłocznie wprowadzić rehabilitację mającą na celu odtworzenie utraconych funkcji.

złamania części dalszej kości ramiennej złamania ręki ramię uraz nerwu lokciowego