Zespół stłuczenia tylnej części rdzenia kręgowego

Spowodowany jest przez uraz w wyniku którego doszło do nadmiernego przeprostu kręgosłupa w odcinku szyjnym powodując uszkodzenie tylnych rogów rdzenia kręgowego.

Objawy:

• dolegliwości bólowe
  • symetryczne zaburzenia czucia w okolicy szyi, kończyn górnych oraz tułowia – taki obraz występuje w większości przypadków
  • wielosegmentowa, mozaikowa przeczulica
  • zniesienie czucia wibracji poniżej poziomu uszkodzenia rdzenia

Może się zdarzyć, że powstałe zaburzenia zlokalizowane są w innym miejscu a ponadto towarzyszą im porażenia oraz niedowłady w obrębie kończyn. W takim przypadku rokowania są niepomyślne.

Choroba ta wymaga od pacjenta systematyczej rehabilitacji dososowanej do indywidualnych potrzeb, a także aktualnego stanu zdrowia. Fizjoterapeuta, aby móc w sposób prawidłowy dobrać odpowiedni rodzaj terapii musi wykonać badanie mające na celu ocenę utraconych funcji.

1. Badanie palpacyjne kręgosłupa.
  2. Ocena siły mięśniowej - najczęściej stosowaną jest Skala Lovetta.
  3. Ocena odruchów:
    • odruchy glębokie - najczęściej sprawdza się odruchy z mięsnia dwugłowego oraz trójgłowego, a także odruch kolanowy oraz skokowy
    • odruchy powierzchowne - pojawiają się w wyniku drażnienia skóry
  4. Ocena zaburzeń czucia
    • dotyku
    • bólu
    • temperatury

Rehabilitacja w przypadku większości schorzeń wywołanych urazem kręgosłupa bądź uszkodzeniem rdzenia kręgowego dzieli się na 2 okresy:

1. Profilaktyczny - w którym nadrzędnym celem jest ochrona przed powstaniem:
    • odleżyn
    • obrzęków
    • zaników mięśniowych
    • przykurczy
    • powikłań plucnych bądź urologicznych
      W okresie tym rehabilitacja opiera się przede wszystkim na wprowadzeniu ćwiczeń oddechowych, efektywnego kaszlu, pozycji przeciwodleżynowych. Kinezyterapia jest uzależniona od stopnia porażenia kończyn oraz występowania ewentualnych niedowładów uniemożliwiających samodzielne wykonywanie ćwiczeń. W tym przypadku zalecana jest rehabilitacja bierna. W przypadku kończyn nie objętych porażeniem wprowadza sie ruch czynny. Już w tym okresie w zależności od stanu pacjenta należy rozpocząc pionizację.
  2. Dalszego usprawniania - w tym okresie duży nakąłd sił kładziony jest na pionizację oraz uruchomienie pacjenta. W dalszym ciągu wykonuje się ćwiczenia ogólnousprawniajace. Bardzo ważnym elementem jest edukacja w zakresie samoobsługi pacjneta.

rdzeń kręgowy stłuczenie rdzenia kręgowego uraz rdzenia kręgowego