Zwichnięcie kręgosłupa szyjnego

Zwichnięcia w obrębie odcinka szyjnego kręgosłupa mogą dotyczyć zarówno jednego jak i obu stawów.

1. Zwichnięcia obejmujące pojedynczy staw:
    • powstają na skutek mechanizmu zgięciowo-rotacyjnego
    • w większości przypadków dotyczą segmentu ruchowego C5-C6
    • objawem towarzyszącym może być uszkodzenie jednego korzenia nerwowego
    • podstawowymi symptomami zgłaszanymi przez pacjentów są przewlekłe dolegliwości bólowe połączone z ograniczoną możliwością wykonania ruchów rotacyjnych.
    • zwichnięcie bezwzględnie należy unieruchomić na okres około 6-8 tygodni
  2. Zwichnięcia obejmujące oba stawy kręgowe:
    • W blisko 50% przypadków dochodzi do przemieszczenia trzonów kręgów względem siebie powiązanych z uszkodzeniem rdzenia kręgowego.
    • Leczenie zachowawcze ze względu na ucisk na rdzeń kręgowy oraz niestabilność odcinka szyjnego jest niemożliwe do wdrożenia stąd konieczne jest leczenie operacyjne.
    • Podobnie jak w przypadku złamań odcinka szyjnego w poważnych stanach stosuje się wyciąg przymocowywany do klamry Crutchfielda. Najczęściej wykorzystuje się go jedynie do nastawienia zwichnięcia. Wyciąg należy założyć na okres około 6 tygodni, a  następnie unieruchomić opatrunkiem gipsowym.

Objawy będące wskazaniem do leczenia operacyjnego:

• porażenie rdzenia
  • obecność fragmentów krążka międzykręgowego  w kanale kręgowym
  • wzmagające się objawy uszkodzenia rdzenia
  • brak możliwości wdrożenia leczenia zachowawczego
  • utrzymująca się niestabilność w uszkodzonym segmencie ruchowym

Zabieg operacyjny w tym przypadku polegał będzie na odbarczeniu rdzenia kręgowego w miejscu ucisku, a następnie na nastawieniu i stabilizacji uszkodzonego segmentu ruchowego. Końcowym elementem leczenia będzie unieruchomienia zajętego odcinka po czym bezwzględnie należy rozpocząć rehabilitację.

zwichnięcie kręgosłupa w odcinku szyjnym odcinek szyjny niestabilność odcinka szyjnego kręgosłupa