Udar mózgu

Udar mózgu to jedna z najczęściej występujących chorób układu nerwowego, która stwarza realne zagrożenie życia. Choroba ta wymaga natychmiastowej hospitalizacji w szpitalach posiadających specjalistyczny oddział neurologiczny. Najogólniej mówiąc jest to zespół objawów klinicznych związanych z wystąpieniem zaburzeń czynności mózgu do których dochodzi na skutek zaburzenia krążenia mózgowego. Wyróżnia się dwa podstawowe typy udaru:

• udar krwotoczny związany z wylewem krwi do mózgu
  • udar niedokrwienny polegający na zatrzymaniu dopływu krwi do mózgu. Ten typ udaru ma zdecydowanie większą częstość występowania.

Udar mózgu - dokładna lokalizacja

Klasyfikacji uwzględniających rodzaj udaru jest wiele. Biorąc pod uwagę późniejszą rehabilitację ważny jest podział ze względu na lokalizację. Każdy z obszarów mózgu będzie cechował się inną specyfiką obrazu klinicznego.

1. Podział z uwzględnieniem lokalizacji udaru wg  W. Kozubskiego
    • udar półkulowy
    • udar korowy
    • udar podkorowy
    • udar pniowy
    • udar móżdżkowy
  2.  Podział uwzględniający zakres anatomiczny układu naczyniowego
    • TACI – udar w obrębie całego przedniego unaczynienia
    • PACI – udar w obrębie części przedniego unaczynienia
    • LACI – udar zatokowy
    • POCI – udar w obrębie tylnego unaczynienia
  3. Podział uwzględniający dynamikę przebiegu niedowładu.
    • TIA – przemijający napad niedokrwienny
    • RIND – odwracalny niedokrwienny ubytek neurologiczny
    • CS – udar mózgu dokonany
    • PS – udar mózgu postępujący

Udar mózgu - przyczyny wystąpienia urazu

Z klinicznego punktu widzenia najważniejsze przyczyny to miażdżyca tętnic, nadciśnienie tętnicze, a także zatory pochodzące z jam ciała.
Te przyczyny, które sam pacjent w pewien sposób może modyfikować to, migotanie przedsionków, nadwaga, cukrzyca, zaburzenia w gospodarce lipidowej, palenie papierosów, picie alkoholu czy też często bagatelizowane nadciśnienie tętnicze.

Udar mózgu a obraz kliniczny

Lokalizacja ma niebagatelne znaczenie jeśli chodzi o występujące objawy.
W przypadku gdy dojdzie do udaru w obrębie unaczynienia tylnego może dojść do uszkodzenia móżdżku, płatów potylicznych bądź też pnia mózgu. Objawy jakie temu towarzyszą to:

• zaburzenia chodu
  • zawroty głowy
  • ataksja
  • oczopląs
  • drżenie zamiarowe
  • zaburzenia widzenia
  • niedowłady  połowicze bądź obustronne

Udar  w obrębie unaczynienia przedniego prowadzi  do powstania niedowładu połowiczego bądź niedowładu kończyn dolnych. Ma on charakter ośrodkowy cechujący się wzmożonym napięciem mięśniowym stąd o niedowładzie tym często mówi się spastyczny. Ponadto występują wzmożone odruchy ścięgniste, odruchy patologiczne, a odruchy powierzchowne zostają zniesione. Często objawem towarzyszącym jest zaburzenie mowy- afazja oraz połowicze zaburzenia czucia.
Dynamika choroby jest różna. W niektórych przypadkach początek jest nagły, objawy szybko narastają jednocześnie pogłębiając niedowład. Częściej mamy jednak do czynienia z udarem w którym dochodzi do zatrzymania postępu choroby z powolnym cofaniem się niedowładu. W stadium tym niezmiernie ważne jest leczenie przeciwzakrzepowe, a także prawidłowo prowadzona rehabilitacja.
Nie uwzględniając czynnika etiologicznego wyróżnia się trzy okresy :

1. Okres ostry – pojawia się pełny obraz kliniczny, powstałe zaburzenia mogą sie nasilać  nawet do okresu kilku tygodni.
  2. Okres regeneracyjno – kompensacyjny – następuje tu stopniowa regeneracja powstałych zmian
  3. Okres przewlekły – pomimo pewnych utrwalonych zmian wdrażana jest dalsza rehabilitacja mająca na celu doskonalenie sprawności funkcjonalnej pacjenta.

Rehabilitacja - dlaczego jest taka ważna?

Najważniejsze cele jakie powinien postawić sobie rehabilitant pracujący z pacjentem po udarze to :

• próba przywrócenia utraconych funkcji motorycznych
  • zmniejszenie zaburzeń w obszarach warunkujących najważniejsze funkcje życiowe tj. oddychanie, połykanie, czynność zwieraczy
  • zmniejszenie dolegliwości bólowych
  • zapobieganie bądź leczenie powstałych powikłań tj. zaniki mięśniowe, przykurcze czy odleżyny

Pacjent u którego doszło do udaru mózgu często  musi zmagać się z powtórną nauką chodu, czytania, mówienia. Skuteczna rehabilitacja umożliwiająca przywrócenie utraconych funkcji jest możliwa dzięki plastyczności mózgu. Jest to zdolność do modyfikacji poszczególnych układów neuronalnych w wyniku ciągłego oddziaływania bodźców. W następstwie tego dochodzi do powstania nowych i co najważniejsze prawidłowych wzorców z jednoczesną eliminacją powstałych w wyniku udaru ubytków neurologicznych. Plastyczność mózgu  warunkuje nie tylko poszerzanie funkcji prawidłowo działających ośrodków, ale przede wszystkim tworzeniu zupełnie nowych połączeń nerwowych.

Rehabilitacja w okresie ostrym związana jest  z ograniczeniem powstawania pewnych wzorców ruchowych jednocześnie zapobiegając poważnym powikłaniom tj. zaburzenia połykania, odleżyny, przykurcze, zakrzepica żył głębokich  czy też oskrzelowe zapalenie płuc.
W tym czasie należy zadbać o właściwe ułożenie chorego, profilaktykę przeciwodleżynową, przeciwzakrzepową  oraz niezmiernie ważne ćwiczenia oddechowe.
Podstawą czynności ruchowej powinny być systematycznie wykonywane ćwiczenia bierne, które w bezpośredni sposób pomagają zapobiegać powstawaniu przykurczy, wspomagają odżywianie chrząstki stawowej co pozwala nam utrzymać pełen zakres ruchu w stawie, a także poprawiają trofikę tkanek.
Okres regeneracyjno-kompensacyjny obejmuje w dalszym ciągu wszystkie dotychczasowe poczynania a cała reszta zależna jest od stanu pacjenta. Stopniowo wprowadza się ćwiczenia czynne wolne, ćwiczenia w odciążeniu za pomocą twz. podwieszek, pionizację pacjenta oraz naukę chodu.
Wszystkie te poczynania w pierwszej kolejności maja na celu obniżenie napięcia mięśniowego aby wyeliminować spastykę.
Okres przewlekły to tak naprawdę doskonalenie uzyskanych zdolności  ruchowych, dalsze zapobieganie powikłaniom oraz niedopuszczenie do ponownego udaru.
W celu oceny stanu zdrowia pacjenta przed i po terapii stosuje się różnego rodzaju skale. Wśród najbardziej znanych zalicza się:

• Wskaźnika Barthel
  • Skandynawska Skala Udarów
  • Zmodyfikowana Skala Rankina

Terapia pacjentów po udarze jest specyficzna. Wymaga indywidualnego podejścia, a także stałego weryfikowania uzyskanych efektów.

udar mózgu krwotoczny udar mózgu niedokrwienny udar mózgu miażdżyca tętnic zaburzenia chodu ataksja oczopląs drżenie zamiarowe