Uszkodzenia nerwów obwdowych

Nerwy obwodowe składają się zazwyczaj z 3 komponentów (ruchowych, czuciowych oraz wegetatywnych). Mechaniczne uszkodzenia w większości przypadków dotyczą tych nerwów, które z anatomicznego punktu widzenia są słabo chronione.
Uszkodzenie dolnego, obwodowego neuronu ruchowego prowadzi do powstania  porażenia wiotkiego. Przerwanie ciągłości włókien czuciowych powoduje zaburzenia czucia dotyku, bólu oraz temperatury. W przypadku uszkodzenia włókien wegetatywnych dochodzi do zaburzeń ukrwienia jednocześnie upośledzając odżywienie tkanek organizmu. W pierwszej fazie powstaje przekrwienie jako objaw rozszerzania naczyń, następnie dochodzi do niedokrwienia z postępowym niedotlenieniem tkanek.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że do uszkodzenia włókien obwodowych może dojść na skutek powikłań różnych chorób przewlekłych m.in. cukrzycy.

Uszkodzenie nerwów obwodowych - klasyfikacja Seddona

1. Neuropraksja – nie dochodzi do uszkodzenia aksonów, powstaje jednak segmentalna demielinizacja. Na skutek kompresji bądź też naciągnięcia nerwu dochodzi do zaburzania przewodnictwa nerwowego.
    Objawy kliniczne:
    • zaburzenie czucia
    • zaburzenia funkcji motorycznej mięśni
      Najczęściej objawy ustępują  nie powodując dodatkowych powikłań.
  2. Aksonotmezja –dochodzi do całkowitego uszkodzenia aksonów z zachowaniem ciągłości osłonki nerwowej.
    Obajwy kliniczne
    W większości przypadków dochodzi do trwałego uszkodzenia funkcji nerwu. Zdarza się jednak, że u części pacjentów dochodzi do regeneracji włókien nerwowych, a  tym samym odzyskania utraconych funkcji.
  3. Neurotmezja – dochodzi do całkowitego przerwania zarówno aksonów, mieliny a także otaczających tkanek.
    Objawy kliniczne
    W większości przypadków dochodzi do trwałego uszkodzenia funkcji nerwu bez możliwości samoistnej regeneracji.  Leczenie neurochirurgiczne w tym przypadku  jest koniecznym etapem terapii.

nerwy obwodowe uszkodzenie nerwów obwodowych nerw pośrodkowy nerw promieniowy nerw łokciowy nerw kulszowy nerw udowy neuropraksja