Uszkodzenie nerwu kulszowego

Nerw kulszowy stanowi końcową gałąź splotu krzyżowego będąc jednocześnie najdłuższym i najgrubszym nerwem obwodowym. Związany jest z korzeniami nerwowymi  L4-S2. Na tylnej części uda w okolicy stawu kolanowego dzieli się na nerw piszczelowy oraz strzałkowy wspólny.

Zakres unerwienia za pośrednictwem nerwu kulszowego

1. ruchowy
    • mięsień dwugłowy uda
    • mięsień półścięgnisty
    • mięsień półbłoniasty
    • mięsień przywodziciel wielki uda
  2. czuciowy
    • skóra na przebiegu struktur unerwianych przez nerw kulszowy

Przyczyny uszkodzenia nerwu kulszowego

Przyczyny uszkodzenia, porażenia nerwu kulszowego są bardzo zróżnicowane. Począwszy od złamań panewki miednicy, zwichnięć tylnych stawu biodrowego, złamań kości udowej, przez rany cięte bądź postrzałowe, a kończąc na guzach nowotworowych  zlokalizowanych w obrębie miednicy. Ponadto do uszkodzenia nerwu kulszowego może dojść na skutek ucisku wywołanego przez główkę dziecka podczas porodu czy tez w następstwie błędnie wykonanych zastrzyków.

Obraz kliniczny

Na skutek uszkodzenia pnia nerwu kulszowego dochodzi do porażenia wszystkich mięsni  stopy, placów u nogi, a także zginaczy stawu kolanowego. Skutkuje to opadaniem stopy, palców oraz znacznym osłabieniem ruchu zgięcia w stawie kolanowym. Ponadto dochodzi do zniesienia odruchu skokowego co w znaczny sposób utrudnia chodzenie.
Upośledzenie czucia stwierdza się na wewnętrznej stronie kończyny i praktycznie na obszarze całej stopy.
W późniejszym okresie rozwija się uogólniony zanik mięśni kończyny  z zaznaczonym szponowatym ustawieniem palców. Ponadto występują zaburzenia naczynioruchowe oraz znaczne dolegliwości bólowe.

Rehabilitacja przede wszystkim ma na celu przywrócenie właściwej funkcji nerwu kulszowego. W tym celu stosuje się indywidualnie dobrane ćwiczenia zarówno bierne jak i czynne. Dodatkowo masaże, zabiegi fizykoterapeutyczne pomagają przywrócić utracone funkcje.

nerw kulszowy dolegliwości bólowe tylnej części nogi ból promieniujący do tylnej części nogi odcinek lędźwiowy kręgosłupa splot krzyżowy