Skręcenie stawu ramiennego

Do urazu dochodzi najczęściej po wykonaniu ruchu, który znacznie przekracza fizjologiczną ruchomość stawu ramiennego. W większości przypadków jest to związane z mechanizmem pośrednim. Skutkiem urazu jest uszkodzenia przedniej torebki stawowej a także więzadła kruczo-barkowego.

Objawy oraz postępowanie

• ostry ból w okolicy stawu ramiennego, który nasila się wraz z próbą wykonania ruchu w tym szczególnie odwodzenia i rotacji zewnętrznej ramienia.
  • badanie RTG nie wykazuje żadnych patologii
  • zalecane jest wykonanie badania ultrasonograficznego, a w trudniejszych przypadkach także rezonansu magnetycznego

W przypadku skręcenia stawu ramiennego może dojść do wystąpienia powikłań w tym:

• uszkodzenie pierścienia rotatorów
  • nawrotowe podwichnięcie stawu ramiennego

Niewielkie uszkodzenia nie wymagają leczenia operacyjnego. Postępowanie polega na kilkudniowym unieruchomieniu kończyny górnej w opatrunku Desaulta. W sytuacjach gdy skręceniu towarzyszy podwichnięcie stawu konieczne jest wydłużenie czasu unieruchomienia do okresu 4-6 tygodni.
Wszelkie oznaki niestabilności stawu ramiennego zawsze wymagają leczenia operacyjnego.

skręcenie stawu ramiennego uraz stawu ramiennego uszkodzenie stawu ramienengo uraz ramienia ból ramienia