Chondromalacja rzepki

Jest to choroba prowadząca do destrukcji tkanki chrzestnej w obrębie stawu kolanowego. Przejawia się zwyrodnieniem, rozpulchnieniem chrząstki stawowej co w konsekwencji prowadzi do wytworzenia się szczelin oraz licznych ubytków.

Etiopatogeneza

Chondromalacja rzepki powstaje w większości przypadków na skutek urazu.

Przyczyny biomechaniczne

1. Ostre tj. zwichnięcie rzepki z jednoczesnym złamaniem chrzęstnym bądź kostno - chrzęstnym, uraz bezpośredni czy złamanie rzepki z inkongruencją.
  2. Przewlekłe wśród których bez wątpienia należy wymienić nawrotowe podwichnięcia i zwichnięcia, zaburzenia bilansu mięśniowego, wszelkie następstwa wynikające ze złamania uda, zespół bocznego przyparcia rzepki, konflikt rzepkowo-udowy, uszkodzenia łąkotki z zaburzeniem trakcji rzepki.

Przyczyny biochemiczne

1. Choroby tj, reumatoidalne zapalenie stawów, nawrotowe krwiaki śródstawowe, alkaptonuria, zapalenia błony maziowej czy wszelkiego rodzaju zakażenia.
  2. Jatrogenne ( przewlekłe iniekcje steroidowe oraz długotrwale unieruchomienie).
  3. Degeneracyjne – pierwotne zmiany zwyrodnieniowe.

Należy także pamiętać że duża część chorób jest idiopatyczna i nie jesteśmy w stanie ustalić właściwej przyczyny.

Jak dochodzi do uszkodzenia chrząstki?

W stadium początkowym zmiany dotyczą głównie macierzy. Dochodzi do uszkodzenia włókien kolagenowych głębokich  z zachowaną warstwą powierzchowną, która przez dłuższy czas nie ulega zmianie. Z czasem dochodzi do spadku wytrzymałości mechanicznej prowadzącej do rozpadu struktury chrząstki, degeneracji oraz fibrylacji. W konsekwencji zmiany obejmują całą grubość chrząstki.
Ból, który pojawia się w wyniku dezorganizacji warstwy pośredniej uniemożliwia prawidłową absorpcję energii  co w konsekwencji skutkuje nadmiernym obciążeniem warstwy podchrzęstnej a także stymulację zakończeń nerwowych. Produkty rozpadu chrząstki powodują chemiczne podrażnienie błony maziowej w konsekwencji wywołując silny ból i obrzęk.

Objawy

W większości przypadków mamy doczynienia z uczuciem tępego, jednostajnego bólu, dyskomfortu w okolicy  przedniej części kolana,
Ponadto mogą występować:

• dolegliwości bólowe spowodowane przyparciem rzepki
  • charakterystyczny ból podczas schodzenie po schodach w wielu przypadkach połączony z niestabilnością
  • nasilenie objawów po dłuższym siedzeniu
  • spadek obwodu w obrębie uda na skutek obniżenia się masy mięśniowej tej okolicy
  • tkliwość w okolicy przyśrodkowego brzegu rzepki.
  • ból powstający podczas czynnego napięcia mięśnia czworogłowego
  • krepitacja pod rzepka  podczas zginania bądź prostowania kończyny
  • obrzęki, wysięki
  • objawy blokowania bądź [zeskakiwania w obrębie stawu kolanowego

Diagnostyka

W pierwszym etapie choroby zdjęcie RTG nie wykazuje istotnych zmian, pojawiają się one dopiero po rozwoju zmian zwyrodnieniowych w obrębie stawu rzepkowo - udowego.
Ponadto diagnostykę należy poszerzyć o badanie TK ( tomografii komputerowej , USG, rezonans magnetyczny oraz artroskopie.

W przypadku gdy przyczyna powstania choroby jest nam znana oczywiście stosuje się ,leczenie przyczynowe. W przeciwnym wypadku należy w pierwszej kolejności rozważyć leczenie zachowawcze:

• fizjoterapia ( gównie ćwiczenia izometryczne)
  • fizykoterapia ( w szczególności  ultradźwięki, magnetoterapia)
  • edukacja
  • kinesiotapimg
  • niesteroidowe leki przeciwzapalne (NLPZ)

Jeśli ono nie przynosi rezultatu bądź stan pacjenta ta tego wymaga wprowadza się leczenie operacyjne.

rzepka uszkodzenie rzepki staw kolanowy kolano ból kolana dolegliwości bólowe stawu kolanowego destrukcja chrząstki stawowej zwyrodnienie chrząstki stawowej