Skręcenie stawu skokowego

Kilka słów o antami stawu skokowego

Aby właściwie zrozumieć mechanizm urazu należy wiedzieć w jaki sposób i z jakich struktur składa się staw skokowy. Przede wszystkim podzielony jest na staw skokowy górny odpowiedzialny z a ruch odwracania stopy ( inwersje) oraz staw skokowy dolny biorący udział w ruchu nawracania stopy (ewersja).  Stabilność stawu skokowego jest uzyskiwana dzięki licznym więzadłom tj.:

• więzadło trójgraniaste
  • więzadło strzałkowo-skokowe przednie
  • więzadło strzałkowo-piętowe
  • więzadło strzałkowo-skokowe tylne oraz więzozroście piszczelowo-strzałkowym

W jaki sposób dochodzi do urazu stawu skokowego?

Ze względu na budowę stawu skokowego możemy wyróżnić trzy mechanizmy urazu:

1. Powstały w wyniku nadmiernego odwrócenia stopy. Jest to tak zwany mechanizm przywiedzeniowo - odwróceniowy w którym dochodzi do ułożenia stopy na bocznej krawędzi w konsekwencji czego uszkodzone zostają boczne struktury więzadłowe oraz torebka stawowa. Najczęściej do tego typu urazu dochodzi podczas biegu, szybkiego marszu czy też skoku na skutek złego ustawienia stopy.
  2. Powstały w wyniku nadmiernego nawrócenia stopy ( jest to tak zwany mechanizm odwiedzeniowo - nawróceniowy powstały na skutek bezpośredniego urazu np. uderzenie w przyśrodkową powierzchnię stopy.
  3. Powstały w wyniku licznie powtarzających się mikrourazów.

Objawy uszkodzenia stawu skokowego.

Objawy sa różne, w zależności od stopnia oraz rodzaju uszkodzonego więzadła może wystąpić:

• obrzęk
  • ocieplenie
  • krwiak (zewnętrzny/wewnętrzny)
  • ból
  • ograniczenie ruchomości
  • brak stabilności

Dokładniejszy opis wzajemnych zależności przedstawiony został poniżej.

Stopień 1

• nadciągnięcie torebki stawowej i więzadeł
  • pojawia się lekki ból, delikatny obrzęk oraz sztywność
  • ewentualnie lekka niestabilność stawu
  • trudności w poruszaniu się

W tym przypadku zaleca się zastosowanie buta stabilizującego na okres 10-14 dni

Stopień 2

• rozwłóknienie struktur
  • pojawia się silniejszy niż w przypadku stopnia 1 ból w obrębie stawu skokowego
  • niestabilność , obrzęk, sztywność, brak możliwości obciążania stopy

W tym przypadku unieruchamia się stopę na okres 3 tygodni.

Stopień 3

• rozerwanie struktur
  • duży ból, obrzęk, niestabilność

W tym przypadku konieczny jest zabieg, a następnie unieruchomienie stopy na okres 4-6 tygodni.

Stopień 4

• rozerwanie struktur połączone z oderwaniem kawałku kostnego – tzw. awulsyjne złamanie.

Analogicznie jak w przypadku stopnia 3 konieczny jest zabieg a także późniejsze unieruchomienie kończyny.
W celu postawienia właściwej diagnozy stosuje się badanie fizykalne, zdjęcie RTG bądź rezonans magnetyczny

Rehabilitacja

Tak naprawdę zależy od tego w jakim stopniu zostały uszkodzone poszczególne struktury ale bez wątpienia w każdym przypadku stosuje się kinezyterapię i fizykoterapię. Dobór ćwiczeń oraz zabiegów dostosowywany jest indywidualnie do pacjenta.

uszkodzenie stawu skokowego skręcenie kostki ból stawu skokowego ograniczenie ruchomości w stawie skokowym